21-årige Daniel Strålhake brutalt mördad på Öland

Daniel Strålhake - mördad av invandrare Daniel Strålhake beskrivs av sina vänner och bekanta som en lugn och skötsam kille - Foto: Privat

 

Natten till lördagen den 21a juni 2009 knivhöggs en 21-årig svensk till döds på en camping i Köpingsvik på Öland.
Den mördade kom från Linköpingstrakten och hette Daniel Strålhake.
Han var på Öland för att fira midsommar med sina kompisar. Flera av hans vänner knivhöggs allvarligt men överlevde.

Media gör som vanligt allt för att tysta ner gärningsmännens etnicitet men vittnen berättar om ett fientligt
invandrargäng som gick omkring på campingområdet och sökte bråk med svenska ungdomar.
Förutom 21-årige Daniel Strålhake knivhöggs två andra killar och en tjej så allvarligt att de fick föras till sjukhus.
Polisen har hittat en kniv på mordplatsen men har ännu inte kunnat gripa någon för det brutala mordet.

Polisen söker bland annat två flickor i 20-års åldern som ska ha varit offer för invandrarkillarna,
den ena med ett sydeuropeiskt utseende och den andra med ett indiskt utseende. Kvinnorna är inte misstänkta för något brott.

På debattforumet Flashback skriver flera vittnen samt bekanta till offren:

”Mina polare fick stryk av samma blattar som knivhög killen till döds.
Dom kom fram helt oprovoserat och hoppade på dom bara.
Dom var cirka 15-20 stycken. Men mina polare klarade sig iaf hyffsat.
bara en av dom som behövde åka till sjukhus.”

”Jag kom 5 minuter efter det inträffade,
en tjej som var knivskuren i handen kom och gick sedan sprang en polis efter och gick tillbaka med henne till ambulansen.
Antar att det var den mördades flickvän,
sedan när jag kom fram där D.S låg och fick hjärtmassage och syrgas medans flera
av hans kompisar satt på marken och grät och förbannade gärningsmännen. Mycket tråkigt.”

 

Daniel Strålhake hade nyligen gjort klamp lumpen Daniel hade nyligen gjort lumpen - Foto: Privat

 

”[Daniel var en] Trevlig och ödmjuk kille med humor och fötterna på jorden …
Idrottsintresserad och aktiv inom fotbollen, inte typen som slåss och bråkar …
Den andra som vart knivskuren (Johnny), är en av dom trevligaste och snällaste personerna jag träffat.
Finns inte EN chans i universum att han varit delaktig på annat sätt än att han försökt försvara sig och sina vänner.
Tankarna går till Daniels familj och släkt, som har en tuff tid framför sig.”

 

”[Daniel] var världens lugnaste person. Skulle hållt sig borta från allt trubbel men om någon slår första slaget skulle han aldrig tveka.
Ja han var en av oss i Linköpings ‘huligankrets’.
Det är på det viset jag lärde känna killen och vid varje samling så var han lugn och tillbakadragen, höll mest till i bakgrunden.”

 

Daniel Strålhake var älskad av många Daniel var älskad av många - Foto: Privat

 

”Ingen vet var blattegänget kommer ifrån. Så att dom som tror att det var nått uppgjort bråk kan utesluta det direkt. D
et var bara ca 20 st random blattar som gick runt och letade bråk. sen hittade dom strålis och resten som slog tillbaka så blattarna fick stryk.
Då hade någon äldre blatte skrikit ‘den som har kniv hugg ner dom’ så hade några yngre … gått fram och stuckit kniven i strålis och de andra.”

 

”Daniel blev stucken mitt i bröstet, sticket tros har tagit i aorta eller hjärtat.
Han tappade pulsen flera gånger redan på campingen men de fick igång den igen. Sedan avled han i ambulansen.
Hans vän blev stucken allvarligt i armen, och hans andra vän i ryggen.”

”Har träffat Daniel ett flertal gånger och som person har jag fått intrycket av en mycket lugn och sansad människa.
Flera av mina närmsta kompisar var mycket goda vänner med DS och mina intryck överstämmer med deras,
att Daniel inte var den som sökte bråk … Vad jag har hört från vänner, vilket jag också tror är sanningen,
är att Daniel försökt gå in och avvärja ett bråk varav han på grund av detta blivit påhoppad bakifrån.”

”Var själv bara några meter från killen som dog.
Vet dock inte om jag såg när han blev stucken eller bara när han låg där på marken,
och detta är inte pga alkoholen utan mer av chocken man fick av att se skiten.
Inget man förväntar sig direkt på en festplats där folk ska ha kul.
Men man fattade ganska snabbt att det var illa för killen när man såg blodet och var det kom ifrån.
Hoppas dom får tag på idiot(erna), och att vi slipper se dom i Sverige framöver.”

”En av mina bekanta var inblandad i det hela. Han var vänn med personen som avled.
Det var ett jävla blatte gäng på 15-20 pers som hamna i underläge och drog kniv,
min kompis vart huggen i ryggen.
Dom andra (som jag inte känner) vart huggna i armen och han som avled vart huggen någonstans i magen eller bröstet.
Sen var det en tjej som vart knivskuren i handen.”

”Fram kommer personer ifrån invandrargänget och provocerar.
Daniel med vänner ska ha bett personer från invandrargänget att dra åt helvete, och har sedan blivit attackerade.
Daniel var inte den som bad gänget att dra åt helvete, utan försökte kliva emellan (eller kanske eventuellt ge sig in och skydda sin vän i bråket)
och blev sedan stucken i bröstet. Jag tror som sagt att Daniel klev emellan men eftersom han kan slåss,
är vältränad och lång och inte backar kan han blivit huggen pga rädsla från personerna han attackerade.”

”Nu har jag kommit hem ifrån Köpingsvik efter midsommarhelgen…
Har en suddig bild på de 8-9pers som blev gripna en bit bort men för suddig för att kunna se något ansikte…
Kan dock bekräfta att det var invandrare men det borde alla vara överrens om redan…”

Andra vittnen berättar liknande saker för Ölandsposten, som är den enda tidning som skriver något om förövarnas etnicitet.

– Ett större gäng svenska killar kom i bråk med ett invandrargäng, säger ett vittne till tidningen.

På måndagen efter mordet uttalar sig polisens informationschef Ulf Karlsson till Sveriges Radio P4:

– Vi har väl några bilder på vad som kan ha hänt … Det … Man talar om att de här gängen kan bestå … Bland annat har vi fått nån uppgift …
att det kan vara … invandrarungdomar i något gäng som har varit med om det här.
___________________________________________________________________________________________

Vardagsmat i sverige / Ellen


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0